Cxense Display
Tilbage til blog oversigten
fredag 1. maj 2015 kl. 06:59
DropBucket præmieret sammen med Apple Watch
DropBucket præmieret sammen med Apple Watch

I tirsdags (den 28. april, red.) blev det offentliggjort at den sammenklappelige papskraldespand DropBucket er blandt vinderne af Red Dot Design Award: Best of the Best. Iværksætteren har talt med den ene af de to stfitere oven på den gode nyhed.

Af Sture Sandø

Det kan godt være at 81 vindere af en konkurrence lyder som en del, men når man er oppe imod 4.928 kvalificerede modstandere er det en utrolig flot præstation at blive blandt de bedste. 

- Det var jo bare et førstesemesterprojekt, der ikke skulle være andet end en aflevering, siger Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe, co-founder og CEO i DropBucket.

Nu har hendes og makkeren Marie Stampe Berggreens sammenklappelige papskraldespand så vundet verdens største designpris Red Dot Design Award: Best of the Best.

- Det er kæmpe, kæmpe, kæmpestort! Det er jo største man kan få inden for design og som designer. Så både for vores produkt, men også for os som udviklere betyder det helt utrolig meget. Det er slet ikke til at forstå – jeg har ikke ord for det.

Og det er egentlig lidt vildt, for DropBucket er blevet præmieret adskillige gange før. Ivækstprisen, Scanstar og Venture Cup er bare nogle af de udmærkelser der er regnet ned over DropBucket-pigerne de seneste par år. Og selv om Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe har vidst det stykke tid, er glæden over Red Dot-prisen ikke mindre, da Iværksætteren fanger hende over telefonen.

- Vi fik det at vide for en måned siden, så vi har gået og skullet holde det hemmeligt i en hel måned. Det har været lidt svært, men vi har så kunnet offentliggøre det i dag, hvor vi har fået at vide, at for eksempel også Apple Watch har vundet, hvilket gør det endnu større.

Ikke bare en skraldespand
Designprisen og den anerkendelse, der følger med, er naturligvis en blåstempling af DropBucket som et ”designprodukt”. Og det lyder næsten som om Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe hele tiden har vidst det – hun har bare ventet på, at omverdenen skulle forstå det.

- DropBucket bliver nu også opfattet som et designprodukt, som bliver brugt på museer rundt i Danmark, for eksempel på Aros og Moesgaard Museum. Så det er også et designprodukt og ikke bare en skraldespand man stiller op og smider ud igen.

Dermed er døren altså åbnet for, at DropBucket kan indtage nye markeder.

- Vi skal til Tyskland og hente prisen 29. juni, hvor verdenspressen vil være tilstede, og ud over det kommer DropBucket på forskellige museer og i bøger, der bliver udgivet i hele verden. Vi håber på, at det vil give os en mulighed for at komme ind på det tyske marked som vi gerne vil ind på senere i år. Det er jo lidt det her med at verden forhåbentlig får øjnene op for DropBucket og salgstallene også vil blive derefter.

For at DropBucket skal blive en international succes kræver det ikke bare hårdt arbejde, men også et hold der kan supplere hinanden. Noget som Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe lægger stor vægt på.

- Vi begyndt at ansætte folk og tænke over hvordan vi skal få det rigtige team og de rigtige folk, så vi står stærkest. Vi går meget op i at finde profiler, der ikke minder om os selv. Det handler virkelig om at professionalisere på den rigtige måde, for det er altafgørende.

Fra Iværksætteren skal der lyde et kæmpestort tillykke til DropBucket!

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign